مگ می | MagMe
راهنمای بوت مک بوک (macOS) و کلیدهای ترکیبی راه‌اندازی
بازدید 3319
مگ می تیم 191 روز پیش
بدون دیدگاه

راهنمای بوت مک بوک (macOS) و کلیدهای ترکیبی راه‌اندازی

اگر می‌خواهید مک بوک یا macOS خود را Boot کنید و مشکلات آن را عیب‌یابی کنید، در این مقاله به راه اندازی بوت و کلید های ترکیبی مک بوک پرداخته ایم.

اگر می‌خواهید مک خود را در حالت عیب یابی قرار دهید، یا از USB بوت کنید یا با استفاده از ابزارهای تشخیصی اپل شروع به آزمایش سخت‌افزار خود کنید، باید از ترکیب مناسب کلیدهای راه‌اندازی استفاده کنید.

این میانبرهای صفحه کلید به شما امکان می دهند فرآیند بوت معمولی Mac خود را قطع کنید و حتی می توانند نحوه رفتار macOS را هنگام ورود به سیستم تغییر دهند. در این مقاله یک راهنمای مفید و جامع برای طیف کامل گزینه های بوت مک و کلیدهای راه اندازی و همچنین زمانی که ممکن است نیاز به استفاده از آنها داشته باشید ذکر شده است.

نکته ای در مورد مک های دارای قطعات سیلیکون اپل

کلیدهای راه‌اندازی مک که در زیر فهرست شده‌اند، بیشتر به مک‌های مبتنی بر اینتل اشاره دارند. گزینه های راه اندازی برای مک های مبتنی بر M1 و M2 تغییر کرده است. به‌جای راه‌اندازی رایانه و نگه‌داشتن برخی کلیدهای ترکیبی، به روشی متفاوت به گزینه‌ها دسترسی پیدا می‌کنید:

  1. مک خود را خاموش کنید.
  2. مک خود را روشن کنید و دکمه پاور را نگه دارید تا زمانی که صفحه startup options را ببینید.

با این کار حالت بازیابی macOS راه اندازی می شود، از آنجا می توانید به برخی از حالت های بوت دیگر دسترسی داشته باشید، از جمله:

  • Safe Mode (حالت ایمن): یک گزینه را انتخاب کنید، کلید Shift را نگه دارید و روی Continue in Safe Mode کلیک کنید.
  • Startup Manager: تمام دیسک های قابل بوت شما در صفحه startup options نمایش داده می شوند، بنابراین یکی را که می خواهید انتخاب کنید.
  • Set a Default Startup Disk: دیسک خود را مانند بالا انتخاب کنید، سپس کلید Option را نگه دارید و روی Always Use کلیک کنید.
  • Target Disk Mode: به منوی Recovery رفته و Share Disk را انتخاب کنید.

برخی از گزینه های پیشرفته تر، مانند حالت Verbose، اکنون مخفی شده اند. سایر موارد، مانند بازنشانی SMC و NVRAM، دیگر در مک های مجهز به سیلیکون اپل مورد نیاز نیستند.

حالت های بوت macOS و کلید های ترکیبی

برای استفاده از این دستورات راه اندازی مک و راه اندازی یک حالت بوت خاص، ابتدا باید دکمه پاور را فشار دهید و سپس بلافاصله کلید ترکیبی مورد نظر را فشار داده و نگه دارید.

همچنین مطالعه کنید :  نحوه باز کردن Command Prompt (خط فرمان) در مک (Mac)

در مک های قدیمی، می توانید قبل از نگه داشتن میانبر منتظر بمانید تا صدای بوت را بشنوید. با این حال، مک‌های جدید مبتنی بر اینتل هنگام راه‌اندازی هیچ صدایی تولید نمی‌کنند، بنابراین باید بلافاصله کلیدها را نگه دارید.

Startup Manager/Boot From USB: کلید Option

startup manager اپل از بوت شدن گزینه پیش فرض راه اندازی مک شما جلوگیری می کند. در عوض، فهرستی از تمام گزینه های متصل، از جمله USB و درایوهای خارجی دریافت خواهید کرد. این به ویژه در صورتی مفید است که باید مک خود را از USB بوت کنید یا ویندوز را از طریق USB نصب می کنید.

در برخی از صفحه‌کلیدهای Mac غیر آمریکایی (و صفحه‌کلیدهای ویندوز)، کلید Option چنین برچسبی ندارد. در این مورد، این کلید Alt است که شما به دنبال آن هستید.

Safe Mode: کلید Shift

اگر مک بوک شما برای مشکلات راه‌اندازی به عیب‌یابی نیاز دارد، Safe Mode (که به عنوان راه‌اندازی ایمن نیز شناخته می‌شود) قدم خوبی برای امتحان است. این حالت رایانه شما را مجبور می‌کند تا فقط موارد ضروری را که برای راه‌اندازی سیستم عامل نیاز دارد، بارگیری کند. startup disk، خطاها را بررسی می کند و تعمیرات را انجام می دهد و فقط از هسته های اضافی مورد نیاز، استفاده می کند.

این حالت همچنین از باز شدن گزینه های راه اندازی و ورود به سیستم هنگام راه اندازی مک بوک جلوگیری می کند. فونت های سفارشی نصب شده توسط کاربر را غیرفعال می کند و تعدادی از کش های سیستم macOS را نیز پاک می کند.

تست سخت افزار اپل/Apple Diagnostics: کلید D

بسته به عمر مک بوک شما، تست سخت افزاری اپل یا Apple Diagnostics ارائه می شود. اینها ابزارهای عیب‌یابی هستند که مشکلات سخت‌افزاری مک را شناسایی می‌کنند تا بتوانید آنها را برطرف کنید یا تصمیم بگیرید که زمان تعویض دستگاهتان فرا رسیده است.

در حالی که این تست ها به دنبال مشکلات سخت افزاری هستند، اطلاعات زیادی در مورد مشکل ارائه نمی دهند. این می تواند تلاش برای رفع مشکل را دشوار کند. اگر احساس شجاعت می کنید و اطلاعات بیشتری می خواهید، به جای آن باید از Apple Service Diagnostics استفاده کنید.

نکته:

همچنین می توانید از Option + D برای شروع تست از اینترنت استفاده کنید. اگر با هارد دیسک یا پارتیشن بازیابی مشکل دارید، این گزینه ایده آل است.

PRAM/NVRAM را ریست کنید: کلید های Cmd + Option + P + R

پارامتر RAM که به عنوان RAM غیر فرّار نیز شناخته می شود، اطلاعاتی را در مورد پیکربندی فعلی رایانه شما در اختیار دارد. این شامل تاریخ و زمان، درایو ها، تنظیمات دسکتاپ و غیره می شود. گاهی اوقات با مشکلات مربوط به درایو، پیمایش ماوس یا صفحه کلید مواجه می شوید که نیاز به تنظیم مجدد PRAM/NVRAM دارد.

همچنین مطالعه کنید :  نحوه کپی کردن متن ویدیو ها در مک (Mac) + قابلیت Live Text

این یکی از کاربردی ترین دستورات عیب یابی مک است. مک خود را خاموش کنید، آن را روشن کنید، سپس بلافاصله کلید های ترکیبی بالا را فشار دهید. صبر کنید تا مک شما دوباره راه اندازی شود، سپس کلید ها را رها کنید.

ریست SMC: کلید های Shift + Control + Option

کنترلر مدیریت سیستم (SMC) تراشه ای در مک های مبتنی بر اینتل است که جنبه هایی مانند سرعت فن، مدیریت انرژی و غیره را کنترل می کند. اکثر رایانه‌های اپل از ترکیب کلیدهای ارائه شده در بالا استفاده می‌کنند، اما در مدل‌های قدیمی‌تر باید باتری‌ها را جدا کنید یا سیم برق را از پریز جدا کنید.

حالت بازیابی (Recovery Mode): کلید های Cmd + R

حالت بازیابی بلیط شما برای حل بسیاری از مشکلات macOS از یک محیط آسان است. recovery partition یک ناحیه جداگانه در درایو مک شما است که می توانید از آن برای تعمیر درایو ها با استفاده از Disk Utility، دسترسی به ترمینال و بازیابی مک خود با نصب مجدد macOS استفاده کنید.

نکته:

همچنین می توانید Cmd + Option + R را نگه دارید تا حالت Internet Recovery را اجرا کنید که ابتدا ابزارهای لازم را از اینترنت دانلود می کند. اگر نیاز به بازیابی پارتیشن خود دارید، این گزینه ایده آل است.

حالت Target Disk: کلید T

اگر می خواهید فایل ها را از یک مک بوک به مک بوک دیگری انتقال دهید، حالت Target Disk کار را ساده می کند. با راه اندازی مک در حالت Target Disk، می توانید مک خود را به مک دیگری متصل کنید و به راحتی فایل ها را از درایوها کپی کنید.

در واقع، مک شما را به یک هارد اکسترنال تبدیل می کند. تنها مشکل این است که باید از کابل مناسب برای انتقال استفاده کنید. دستورالعمل های اپل بیان می کند که می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • Thunderbolt 3 (USB-C): در iMac Pro/iMac 2017، MacBook Pro 2016 و نسخه های جدیدتر
  • USB-C: در MacBook 2015 و جدیدتر
  • Thunderbolt 2
  • FireWire

نمی‌توانید از کابل‌های USB-A به USB-A، کابل شارژ USB-C یا کابل‌های Mini DisplayPort قدیمی استفاده کنید.

حالت تک کاربر(Single User Mode): کلید های Cmd + S

حالت Single User، مک شما را در یک محیط متنی حداقلی بدون رابط کاربری گرافیکی و بدون حجم درایو نصب شده در هنگام راه‌اندازی، راه‌اندازی می‌کند. شما فقط به یک ترمینال یونیکس دسترسی خواهید داشت که باید دستورات را در آن تایپ کنید.

این حالت به شما امکان می‌دهد تا مشکلات Mac که از راه‌اندازی خودداری می‌کند را برطرف کنید. می‌توانید سعی کنید هارد را تعمیر کنید، فایل‌ها را از یک درایو به درایو دیگر کپی کنید؛ اما برای انجام این کار باید دستورات صحیح را بدانید.

Verbose Mode: کلید های Cmd + V

حالت Verbose همانطور که از نام آن پیداست، گرافیک پیش‌فرض راه‌اندازی مک شما را با یک گزارش وضعیت دقیق از اتفاقاتی که هنگام راه‌اندازی رایانه‌تان روی می‌دهد، جایگزین می‌کند. هیچ چیزی را مانند حالت ایمن محدود نمی کند، و همچنین در یک محیط خط فرمان مانند حالت Single User، بوت نمی شود.

همچنین مطالعه کنید :  چگونه بوک مارک های مرورگر را در مک (Mac) حذف کنیم؟

درعوض، حالت Verbose برای مواردی که مک شما در حالت بوت است، عالی است. شما می توانید دقیقاً ببینید که چه چیزی باعث وقفه در فرآیند بوت می شود و امیدواریم اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید.

به عنوان مثال، بسیاری از مشکلات بوت مربوط به توسعه های کرنل شخص ثالث است. حالت Verbose ممکن است اکستنشن مشکل دار را نمایان کند و به شما امکان می‌دهد در حالت ایمن راه‌اندازی مجدد کنید، مورد مشکل دار را حذف کنید، سپس به‌طور معمول سیستم را راه‌اندازی کنید و دوباره امتحان کنید.

بوت از درایو نوری (CD/DVD): کلید C

آیا مک شما به اندازه کافی قدیمی است که درایو نوری داشته باشد؟ اگر چنین است، می توانید ایزو CD یا DVD را برای نصب macOS یا سایر سیستم عامل ها مانند لینوکس و ویندوز ایجاد کنید. نگه داشتن C در حالی که رایانه شما بوت می شود، MacOS را مجبور می کند که درایو اصلی راه اندازی سیستم شما را نادیده بگیرد و به جای آن از درایو های نوری قابل بوت استفاده کند.

از دسترس خارج کردن درایو نوری: کلید Eject، F12 یا Mouse/Trackpad

آیا یک CD یا DVD در درایو نوری مک بوک شما گیر کرده است؟ نمی‌خواهید از درایو نوری دستگاه خود را بوت کنید؟ مک خود را روشن کنید و فورا کلید Eject یا F12 یا کلید ماوس/Trackpad را فشار داده و نگه دارید تا کامپیوتر شما دیسک را بیرون بیاورد.

بوت از سرویس NetBoot: کلید N

NetBoot به مدیران سیستم اجازه می‌دهد تا رایانه‌های مشتری را از شبکه بوت کنند، که این کاری نیست که اکثر کاربران خانگی نیازی به انجام آن نداشته باشند. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا macOS را مطابق میل خود سفارشی کنند و شکل سفارشی شده ای را برای کاربران خاص ایجاد کنند، سپس آنها را در سراسر شبکه بدون تغییر، بر روی هر دستگاهی نصب کنند.

نکته:

همچنین می‌توانید از Option + N برای تعیین شکل پیش‌فرض استفاده کنید، نه یک شکل سفارشی که برای کاربران خاص یا سخت‌افزار خاص طراحی شده است.

کلید های ترکیبی ورود به سیستم macOS

ترکیب‌های زیر نحوه عملکرد ورود به سیستم را در مک شما تغییر می‌دهند.

غیرفعال کردن ورود خودکار: کلید Shift چپ

اگر مک بوک خود را طوری تنظیم کرده اید که به صورت خودکار وارد سیستم شود، می توانید با نگه داشتن Shift چپ پس از نمایش صفحه بوت (یک لوگو سفید اپل و نوار پیشرفت) به آن بگویید که این تنظیم را نادیده بگیرد. شما به صفحه ورود به سیستم معمولی هدایت می شوید، جایی که می توانید حساب کاربری دیگری را انتخاب کنید یا با حساب مهمان ادامه دهید.

جلوگیری از ورود به ویندوز: Shift

آیا می‌خواهید هنگام راه‌اندازی باز شدن همه موارد ورود و پنجره‌های جلسه قبلی را متوقف کنید؟ وقتی وارد صفحه ورود شدید، رمز عبور خود را به طور معمول وارد کنید، سپس بر روی دکمه Log In کلیک کنید (یا Enter را بزنید). بلافاصله کلید Shift را فشار داده و نگه دارید در حالی که مک شما وارد سیستم می شود و بوت می شود.

اگر پوشه‌های حساسی را باز گذاشته باشید که می‌خواهید آنها را از چشمان کنجکاو پنهان کنید، یا از راه‌اندازی فوری هر گونه فایل مخربی جلوگیری کنید، این گزینه عالی است.

گزینه های بوت macOS را یاد بگیرید

این دستورات راه اندازی iMac یا MacBook می تواند به شما کمک کند بسیاری از مشکلات رایج را هم در زمینه سخت افزار و هم با نرم افزار عیب یابی کنید. دفعه بعد که با مشکلی مواجه شدید آنها را در نظر داشته باشید، زیرا می توانند به شما کمک کنند تا سیستم خود را بدون نیاز به سرویس دوباره راه اندازی کنید.

برچسب‌ها:

بخش تبلیغات

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *