مگ می | MagMe
نحوه مشاهده گذرواژه‌های ذخیره شده در مرورگر کروم (و جلوگیری از مشاهده دیگران)
بازدید 738
مگ می تیم 101 روز پیش
بدون دیدگاه

نحوه مشاهده گذرواژه‌های ذخیره شده در مرورگر کروم (و جلوگیری از مشاهده دیگران)

استفاده از ابزار مدیریت رمز عبور مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) راحت است، اما ایا امن است؟

اجازه دادن به Google Chrome برای به یاد اوردن تمام رمزهای عبور شما راحت است، اما جنبه های منفی دارد. با استفاده از ابزارهای مناسب، یک هکر می تواند تمام رمزهای عبور ذخیره شده در حساب Google شما را مشاهده کند و از انها برای نفوذ به حساب های انلاین شما استفاده کند.

در ادامه مقاله نحوه مشاهده رمزهای عبور مرورگر Chrome از هر نقطه و اینکه چرا ممکن است نخواهید از آن استفاده کنید نیز توضیح داده شده است.

مدیریت رمز عبور گوگل کروم چگونه کار می کند

Google Password Manager در مرورگر کروم ادغام شده است و در تنظیمات کروم جا گرفته است. با کلیک بر روی سه نقطه در سمت راست بالای مرورگر و سپس انتخاب Settings، می‌توانید به مدیریت رمز عبور دسترسی پیدا کنید. پس از وارد شدن به تنظیمات، Autofill and passwords را در سمت چپ انتخاب کنید، سپس Google Password Manager را انتخاب کنید.

همچنین مطالعه کنید :  3 روش جستجو در گوگل برای بهبود نتایج آن

همچنین می‌توانید در نوار آدرس مرورگر خود آدرس «chrome://password-manager/passwords» قرار دهید تا به بخش مورد نظر هدایت شوید.

هر مسیری را که انتخاب کنید، Chrome Password Manager تمام جزئیات ورود به وب‌سایتی را که در آن ذخیره کرده‌اید به شما نشان می‌دهد. هر نام کاربری ذخیره شده برای هر وب سایت و یک فیلد رمز عبور را خواهید دید که با نقطه پوشانده شده است. وقتی روی نماد چشم در کنار رمز عبور کلیک می‌کنید، Chrome از شما رمز عبور یا پین حساب کاربری سیستم عامل شما را می‌خواهد. پس از انجام این کار، کروم رمز عبور درخواستی شما را فاش می کند.

معایب مدیریت رمز عبور گوگل کروم

استفاده از Chrome Password Manager بسیار راحت است. گذرواژه شما را بین دستگاه‌هایتان همگام‌سازی می‌کند و به‌طور خودکار فرم‌ها را در هر رایانه‌ای که برای ورود به سیستم نیاز دارید پر می‌کند. اگر باید رمز عبور را به خاطر بسپارید (برای مثال، اگر تکمیل خودکار، کار خود را انجام نمی‌دهد)، می‌توانید از مدیریت رمز عبور گوگل برای یادآوری استفاده کنید.

متأسفانه، Google Chrome Password Manager معایب خود را دارد. ارزش آن را دارد که این موارد را در نظر بگیرید، بنابراین می‌توانید از گذرواژه‌های خود محافظت کنید. این در صورتی است که همچنان می‌خواهید پس از آشنایی با نکات منفی، مدیریت رمز عبور Chrome را استفاده کنید!

اگر از رمز عبور استفاده نکنید، هیچ محافظت اضافی وجود ندارد

به یاد دارید چگونه مدیریت رمز عبور Chrome گذرواژه یا پینی را که برای ورود به سیستم استفاده می‌کنید درخواست می‌کند؟ اگر از کد ورود استفاده نکنید، اوضاع کمی نگران کننده می شود. بدون کد ورود، شخصی می‌تواند وارد نمایه شما شود، کروم را راه‌اندازی کند، و بدون هیچ گونه بررسی امنیتی به همه رمزهای عبور شما نگاه کند.

حتی اگر از پین یا رمز عبور استفاده کنید، هکرها در صورت یادگیری کد می توانند به رمز عبور شما دسترسی پیدا کنند. در زمان نوشتن، هیچ راهی برای افزودن احراز هویت دو مرحله‌ای به مدیریت رمز عبور کروم وجود ندارد. اگر شخصی پین یا رمز عبور شما را بداند، مانع دسترسی او به پسورد ها نمی شود. علاوه بر این، از آنجایی که Chrome Password Manager گزینه خروجی گرفتن همه گذرواژه‌ها را دارد، ممکن است کل لیست رمزهای عبور خود را در عرض چند ثانیه در معرض خطر قرار دهید.

همچنین، اگر مکرراً از یک گذرواژه‌ استفاده می‌کنید (به هر حال، این عمل یک خطر امنیتی است)، هکر می‌تواند از این عادت بد برای باز کردن حساب‌های دیگر شما بدون نیاز به دیدن هر رمز عبور استفاده کند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند وب سایتی است که بازدید می کنید و نام کاربری شما، و آنها یک “کلید اصلی” دارند که قفل هر یک از حساب های شما را باز می کند.

رمزهای عبور Chrome شما را می توان به صورت آنلاین مشاهده کرد

در نزدیکی بالای صفحه تنظیمات مدیریت رمز عبور در کروم، جمله «View and manage saved passwords in your Google Account» را مشاهده می‌کنید. برای رفتن به passwords.google.com می توانید روی کلمات “Google Account” کلیک کنید.

وقتی از این لینک بازدید می کنید، Google تمام جزئیات ورود به سیستم را برای هر حسابی که با Chrome ذخیره کرده اید به شما نشان می دهد. در اینجا نیز می توانید رمزهای عبور خود را مشاهده کنید. شما فقط باید یک بررسی رمز عبور حساب Google را قبل از دیدن آنها بگذرانید. این بدان معنی است که شخصی با رمز عبور Google شما می تواند تمام جزئیات حساب شما را از راه دور مشاهده کند.

خوشبختانه، گوگل ردیابی موقعیت جغرافیایی را به طور پیش‌فرض فعال کرده است، بنابراین فردی که از یک کشور خارجی وارد می‌شود به‌عنوان مشکوک علامت‌گذاری می‌شود و از ورود به آن جلوگیری می‌شود. با این حال، اگر شخصی که رمزهای عبور شما را جاسوسی می کند از همان اتصال شما استفاده می کند، می تواند از این بررسی عبور کند.

گذرواژه‌های کروم شما به صورت محلی ذخیره می‌شوند

علاوه بر همه اینها، تمام جزئیات ورود شما در رایانه شخصی شما ذخیره می شود. در Windows، به «C:\Users\[user]\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default» بروید، جای [user] نام کاربری شما قرار می گیرد. سپس، فایل “Login Data” را در یک ویرایشگر متن باز کنید.

شما باید وب سایت هایی را که ذخیره کرده اید و نام کاربری هر یک را ببینید. خوشبختانه رمز عبور، رمزگذاری شده است، اما ابزارهایی آنلاین وجود دارد که می توانند این فایل را رمزگشایی کنند. به این ترتیب، اگر شخصی به این فایل دست پیدا کند، می‌تواند با کمی کار تمام جزئیات ورود شما را دریافت کند.

چگونه امنیت رمز عبور کروم خود را تقویت کنیم

همانطور که می بینید، مشکلات زیادی در مدیریت رمز عبور کروم وجود دارد. با این حال، اگر نمی‌توانید از این ویژگی صرف نظر کنید، راه‌هایی برای تقویت امنیت آن وجود دارد.

با رمز عبور از سیستم عامل خود محافظت کنید

برای شروع، یک رمز عبور یا کد پین را روی سیستم عامل خود قرار دهید. اگر تنها شما از رایانه استفاده می کنید، ممکن است یک مانع آزاردهنده باشد، اما به شما دفاع بیشتری در برابر چشمان کنجکاو می دهد. به علاوه، اگر کسی سعی کند بدون اجازه شما به رایانه شخصی شما دسترسی پیدا کند، دفاع خوبی است.

از حساب Google خود با احراز هویت دو مرحله ای محافظت کنید

همچنین می‌توانید حساب Google خود را برای احراز هویت دو مرحله‌ای تنظیم کنید. به این ترتیب، اگر شخصی سعی کند به صفحه رمزهای عبور حساب شما دسترسی پیدا کند، برای ادامه به کد دوم نیاز دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کد را ایمن نگه دارید، اینگونه رمزهای عبور شما امن هستند.

از رمزگذاری روی دستگاه Chrome Password Manager استفاده کنید

اگر نگران فایل Login Data که قبلا ذکر شد هستید، باید رمزگذاری روی دستگاه Chrome را فعال کنید. با این کار فایل Login Data به درستی رمزگذاری می‌شود، بنابراین لازم نیست نگران سرقت داده‌های خود از آن باشید.

برای فعال کردن این ویژگی، لینک passwords.google.com باز کنید و روی نماد چرخ دنده در بالا سمت راست کلیک کنید.

سپس، در بخش On-device encryption، روی Set up کلیک کنید.

گوگل شما را از طریق فرآیند راه اندازی رمزگذاری راهنمایی می کند. پس از راه‌اندازی، راهی برای حذف مجدد آن وجود ندارد، بنابراین مطمئن شوید که می‌خواهید این کار را انجام دهید. همچنین، برخی از وب‌سایت‌ها پس از رمزگذاری داده‌های خود، به‌طور خودکار شما را وارد حساب کاربری نمی‌کنند.

از یک برنامه پسورد منیجر شخص ثالث استفاده کنید

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی رمزهای عبور خود داشته باشید، به جای آن از یک مدیر رمز عبور شخص ثالث استفاده کنید. به این ترتیب، شما متعهد به روش Google برای مدیریت داده های خود نیستید.

رمزهای عبور خود را به یاد ماندنی تر کنید

اگر برای کنترل حساب های خود به یک مدیر رمز عبور متکی هستید، ممکن است گذرواژه هایی را تنظیم کنید که به خاطر سپردن آنها سخت است. داشتن طرحی که پسوردهای به یاد ماندنی را برای هر وب سایتی بدون استفاده مجدد از آن ایجاد کند، ایده خوبی است.

آیا استفاده از Password Manager Chrome ایمن است؟

Chrome Password Manager راهی مناسب برای ذخیره و مدیریت رمزهای عبور است. به طور کلی استفاده از آن بی خطر است، به خصوص برای کاربرانی که عمدتاً در اکوسیستم Google کار می کنند، رمزهای عبور را با اعتبار حساب Google کاربر رمزگذاری می کنند و لایه ای از امنیت را اضافه می کنند.

با این حال، ایمنی آن به طور قابل توجهی به قدرت رمز عبور حساب Google شما و سایر ویژگی‌های امنیتی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای بستگی دارد. در حالی که امنیت کمتری نسبت به یک مدیر رمز عبور اختصاصی دارد، که معمولاً ویژگی‌های امنیتی و روش‌های رمزگذاری بهتری را ارائه می‌دهد، سطح مناسبی از محافظت را برای استفاده روزمره فراهم می‌کند.

بنابراین، با همه آنچه گفته شد، همه چیز به شما بستگی دارد که راحتی را در مقابل خطرات احتمالی سنجیده و نیازهای امنیتی شخصی خود را هنگام تصمیم گیری برای استفاده از مدیر رمز عبور Chrome در نظر بگیرید.

برچسب‌ها:, ,

بخش تبلیغات

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *