مگ می | MagMe
IMEI گوشی موبایل چیست؟ چگونه آن را پیدا کنیم
بازدید 538
مگ می تیم 101 روز پیش
بدون دیدگاه

IMEI گوشی موبایل چیست؟ چگونه آن را پیدا کنیم

شماره های “IMEI” چیست و چه ارتباطی با هویت گوشی موبایل شما دارد؟

ممکن است شنیده باشید که شرکت های بیمه یا قانون شما را تشویق به ثبت IMEI کرده اند. حتی ممکن است آن را در تنظیمات گوشی یا بسته بندی دستگاه خود دیده باشید. چیزی که چندان واضح نیست این است که شماره IMEI در واقع برای چیست.

بنابراین، شماره IMEI چیست و چگونه شماره آن را در گوشی موبایل خود پیدا کنید.

شماره IMEI چیست؟

شناسه بین المللی تجهیزات موبایل (IMEI) یک شناسه عددی منحصر به فرد برای هر دستگاه تلفن همراه است. شماره IMEI به تمایز هر دستگاه از یکدیگر کمک می کند. اگر گوشی خود را برای تعمیر تحویل دهید، برای مثال، آن را با استفاده از IMEI ردیابی می کنند تا آن را از میلیون ها موبایل دیگر متمایز کنند.

یک شماره استاندارد IMEI یک رشته 14 رقمی است، با یک رقم بررسی پانزدهم اضافی برای تأیید کل رشته. همچنین یک تغییر 16 رقمی وجود دارد که شامل اطلاعات مربوط به نسخه نرم افزاری دستگاه، معروف به IMEISV است.

از سال 2004، IMEI در قالب AA-BBBBBB-CCCCCC-D ظاهر شد. بخش هایی با برچسب A و B به عنوان کد تخصیص نوع (TAC) شناخته می شوند. بخش TAC IMEI سازنده و مدل دستگاه را مشخص می کند. به عنوان مثال، کد گوگل Pixel TAC 35-161508 است، در حالی که iPhone 6s Plus 35-332907 است.

برخی از مدل ها بسته به تجدید نظر، محل تولید و سایر عوامل دارای TAC های متعدد هستند. به عنوان مثال، آیفون 5C دارای پنج کد TAC مختلف بود.

شش رقم C نشان دهنده شماره سریال منحصر به فرد دستگاه شما است و سازنده گوشی اینها را تعریف می کند. بخش D کد IMEI یک رقم بررسی است که تضمین می کند IMEI دستورالعمل های تخصیص و تأیید را رعایت می کند. رقم بررسی برای جلوگیری از ضبط نادرست IMEI روی بسته بندی نمایش داده می شود، اما بخشی از IMEI مستند را تشکیل نمی دهد.

شماره IMEI برای چه مواردی استفاده می شود؟

هدف اصلی IMEI تجهیز دستگاه شما به یک شماره شناسه منحصر به فرد است. در عمل، یک IMEI بسیار شبیه به شماره شناسایی خودرو (VIN) مورد استفاده در صنعت خودروسازی است. اگرچه گاهی اوقات گیج می شود، اما شماره IMEI کاملاً از شماره سیم کارت شما جدا است و قابل تغییر نیست.

هنگامی که به یک اپراتور متصل می شوید، ارائه دهنده هر دو شماره را می گیرد تا سرویس آنها را فعال کند. شماره سیم کارت حساب مشترک شما را مشخص می کند، در حالی که IMEI فقط دستگاه را شناسایی می کند.

اگر دستگاه شما گم یا دزدیده شد، می توانید با ارائه دهنده خود تماس بگیرید، که ممکن است بتواند یک بلوک را روی شماره IMEI قرار دهد و از استفاده از آن برای اتصال به شبکه جلوگیری کند. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است بتواند با شبکه های دیگر تماس بگیرد و از آنها بخواهد دستگاه را مسدود کنند. پس از انجام این کار، می توانید از ابزارهای داخلی برای پیدا کردن مکان تلفن خود استفاده کنید.

مجریان قانون اغلب سوابق تلفن های گم شده و بازیابی شده را که توسط IMEI آنها شناسایی شده اند نگه می دارند. از آنجایی که دلیل خوبی برای تغییر IMEI دستگاه وجود ندارد، این عمل در بسیاری از مناطق غیرقانونی است. با این حال، اگرچه ممکن است تغییر IMEI یک دستگاه غیرقانونی باشد، اما این اتفاق می افتد. به ویژه سارقان سعی می کنند شماره های غیر لیست سیاه را بگیرند و آنها را روی دستگاه های دزدیده شده خود اعمال کنند تا دوباره قابل استفاده باشند. به همین دلیل، توصیه می کنیم هرگز شماره IMEI خود را به صورت آنلاین به اشتراک نگذارید یا پست نکنید، در غیر این صورت ممکن است دستگاه خود را شبیه سازی شده ببینید.

چگونه IMEI خود را در دستگاه های اندرویدی پیدا کنیم

سریع‌ترین راه برای تعیین مکان شماره IMEI خود در دستگاه‌های Android (یعنی دستگاه‌های Android با اسلات سیم‌کارت – دستگاهی بدون شیار سیم‌کارت یا قابلیت 4G/5G شماره IMEI ندارد) باز کردن برنامه شماره‌گیر و تماس با #06#* است. شماره IMEI شما باید فوراً روی صفحه نمایش شما نشان داده شود. اگر از تلفن دو سیم کارت استفاده می کنید، باید دو شماره IMEI را ببینید.

از طرف دیگر، بسته به دستگاه اندرویدی که دارید، به Settings > My phone یا Settings > About phone بروید. این مراحل شماره(های) IMEI دستگاه شما را بازیابی می کند.

چگونه IMEI خود را در iOS یا iPadOS پیدا کنیم

درست مانند دستگاه های اندرویدی، شماره گیری #06#* راحت ترین راه برای بازیابی شماره IMEI آیفون شما است. آنی است و اگر آیفون دو سیم کارت دارید، دو عدد IMEI را نشان می دهد.

همچنین می توانید IMEI خود را از طریق منوی تنظیمات iPhone/iPad با رفتن به Settings > General > About بررسی کنید. به پایین اسکرول کنید تا شماره IMEI دستگاه خود را پیدا کنید.

اگر به دلایلی آیفون شما روشن نشد، سینی سیم کارت دستگاه خود را بیرون بیاورید و IMEI را در زیر سینی پیدا کنید. اگر آیفون 6s یا بالاتر دارید، شماره IMEI باید در این مکان درج شده باشد.

در مدل‌های قدیمی‌تر (iPhone 5، 5s، 5C، 6 و 6 plus) شماره IMEI در پشت تلفن حک شده است. علاوه بر این، راه‌های زیادی برای بررسی شماره IMEI آیفون شما وجود دارد.

چگونه IMEI خود را بدون گوشی موبایل پیدا کنید

اگر نمی توانید به دستگاه خود (اندروید یا آیفون) دسترسی پیدا کنید، راه های دیگری نیز برای یافتن IMEI وجود دارد. جعبه گوشی باید دارای برچسبی باشد که IMEI نمایش داده شده باشد. رسید خرید شما ممکن است سابقه IMEI شما را نیز داشته باشد (اگرچه این مورد جهانی نیست).

اگر قصد خرید یک دستگاه جدید، به ویژه دست دوم را دارید، باید وضعیت آن را با استفاده از IMEI نیز بررسی کنید. برای انجام این کار، به IMEI.info بروید و شماره IMEI گوشی هوشمند را وارد کنید.

این ابزار رایگان کمی در مورد دستگاه به شما می گوید و همچنین خدمات اضافی مانند بررسی لیست سیاه اولیه را به شما ارائه می دهد. اگر می خواهید وضوح بیشتری به دست آورید، IMEI.info دارای خدمات ممتاز مانند بررسی لیست سیاه جداگانه برای هر اپراتور بزرگ ایالات متحده و ابزار وضعیت قفل سیم کارت است. اگر با عجله به دنبال اطلاعات هستید و از پرداخت هزینه برای آن اهمیتی ندارید، سرویس برتر CheckMEND یک بررسی تاریخچه دستگاه را با قیمتی کمتر از یک دلار ارائه می دهد.

شماره IMEI یکی از مهم ترین و منحصر به فرد ترین راه های شناسایی دستگاه شما است. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، باید آن را بیابید و فوراً آن را یادداشت کنید. سابقه IMEI خود را در جایی امن نگه دارید تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید.

همچنین مطالعه کنید :  چرا سامسونگ سری گلکسی نوت (Galaxy Note) را کنار گذاشت؟
برچسب‌ها:,

بخش تبلیغات

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *