مگ می | MagMe
فایل SVG چیست؟
بازدید 666
مگ می تیم 212 روز پیش
بدون دیدگاه

فایل SVG چیست؟

SVG یک فرمت فایل محبوب است که به دلیل سازگاری در طراحی وب و دیجیتال شناخته شده است. بیایید بررسی کنیم که این فرمت دقیقا چیست و چگونه از آن استفاده می شود.

فایل های SVG برای طراحان گرافیک و هنرمندان دیجیتال به یک اندازه مهم هستند. در حالی که فایل‌ها و فرمت‌های زیادی وجود دارند که اهداف مختلفی را دنبال می کنند یا مزایای خاصی را ارائه می‌دهند، فرمت فایل SVG برای بسیاری از افراد انتخاب عالی است.

این فرمت برداری برای خلق یک اثر دیجیتال مهم است و می تواند در چندین پلتفرم استفاده شود و حتی می توان آن را در کدهای طراحی وب جاسازی کرد. اگر می خواهید درباره این فرمت تصویر همه کاره بیشتر بدانید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

فرمت SVG چیست؟

SVG مخفف Scalable Vector Graphic است. فایل SVG یک فرمت فایل دیجیتالی است که امکان استفاده از برداری بی نهایت مقیاس پذیر را فراهم می کند. در حالی که همه وکتورها در اهداف خود مقیاس پذیر هستند، فرمت های فایل برداری هدفمند زیادی وجود ندارد. SVG بهترین گزینه برای بیشترین تطبیق پذیری است.

شما کاربردهای زیادی برای SVGها خواهید یافت، و آنها معمولاً در همه جا پذیرفته شده اند و در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین مطالعه کنید :  10 تا از بهترین فرمت های فایل سه بعدی (3D) و از هر کدام چه موقع باید استفاده کنید

فرمت SVG برای چه مواردی استفاده می شود؟

فایل های SVG برای طراحی وب و دیجیتال استفاده می شود. در حالی که فرمت هایی مانند PNG که امکان شفافیت (transparency) را فراهم می کند یا JPEG/JPG که یک فایل دیجیتالی کوچک است، وجود دارد. یک فایل SVG فرمت مناسبی برای استفاده از تصویر دیجیتال یا مبتنی بر وب است.

بیشترین استفاده از آن برای لوگوهای دیجیتالی است. از آنجایی که SVG ها بی نهایت مقیاس پذیر هستند، به این معنی است که می توانید یک لوگو را به عنوان یک SVG ذخیره کنید، و می توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد، به طور مثال برای یک وب سایت، عکس پروفایل یا بنر آنلاین، زیرا در هنگام افزایش یا کاهش مقیاس هیچ گونه تخریب و افت کیفیتی وجود ندارد.

اگر برای ماشین‌های برش کریکات مانند Maker 3 یا ماشین برش Cricut Venture گرافیک ایجاد می‌کنید، SVG نیز با نرم‌افزار طراحی Cricut بهترین فرمت است. در حالی که می توانید یک PNG را در فضای طراحی Cricut آپلود کنید، SVG معمولا ارجحیت دارد و منجر به اشتباهات کمتری می شود.

مزایای استفاده از فایل های SVG

SVG ها بی نهایت مقیاس پذیر هستند. اگر در حال ایجاد طرحی هستید که ممکن است بر اساس استفاده از نظر اندازه متفاوت باشد، این یک انتخاب عالی است. استفاده از SVG در طراحی وب مفید است زیرا طراحی واکنش گرا عناصر یک صفحه وب را متناسب با کاربرد مورد نظر آن بزرگ یا کوچک می کند.

کیفیت SVG بدون توجه به کاربرد آن همیشه یکسان خواهد بود. پس از ایجاد، پیکسل از بین نمی رود و افت پیدا نمی کند، و می توان از آن در مکان ها و نرم افزارهای بی شماری استفاده کرد.

همچنین مطالعه کنید :  6 برنامه رایگان برای تبدیل عکس به نقاشی + منتخب

فایل‌های SVG با استفاده از کدنویسی XML نوشته می‌شوند، که هر متنی را در فایل گرافیکی شما به‌عنوان متن قابل جستجو و نه تنها به‌عنوان تصویر جاسازی می‌کند. این بدان معناست که فایل‌های SVG شما اگر متنی در تصاویر دارند، می‌توانند با موتورهای جستجو، جستجو شوند.

شما به راحتی می توانید انیمیشن را به فایل های SVG در طراحی وب اضافه کنید. اگرچه این بیشتر یک مهارت توسعه وب است تا یک مهارت طراحی گرافیکی.

معایب استفاده از فایل های SVG

از آنجایی که SVG ها گرافیک برداری هستند، به این معنی است که شما نمی توانید بافت را به گرافیک خود اضافه کنید. اگرچه راه‌حلی برای تبدیل بافت‌های واقعی به وکتور با استفاده از Adobe Illustrator وجود دارد، وکتورها باید از رنگ‌های مسطح استفاده کنند تا بی‌نهایت مقیاس‌پذیر بمانند.

اگر می خواهید از یک عکس یا تصویر واقعی در فایل گرافیکی خود استفاده کنید، نمی توان آن را به عنوان یک SVG ذخیره کرد. خوب است قبل از شروع کار بر روی تصاویر خود، تفاوت بین تصاویر برداری و شطرنجی را بیاموزید تا خود را از سردرگمی نجات دهید.

کدام نرم افزار های طراحی از SVG پشتیبانی می کنند؟

در حالی که می‌توانید SVG را در اکثر نرم‌افزارها باز کنید، بهتر است از نرم‌افزارهای مبتنی بر بردار برای بهره‌مندی کامل از این فرمت استفاده کنید.

Adobe Illustrator یکی از بهترین مکان ها برای باز کردن و ایجاد تصاویر SVG است. می توانید SVG ها را در Illustrator ایجاد کنید و رنگ ها را در Canva ویرایش کنید. اما برای ایجاد و ذخیره یک SVG در Canva، به یک حساب Canva Pro نیاز دارید.

همچنین مطالعه کنید :  بهترین برنامه های انیمیشن سازی برای اندروید + 7 اپلیکیشن

همچنین می توانید فایل های SVG را در Figma، Sketch، Inkscape، Vecteezy Editor و Vectornator ایجاد و ذخیره کنید. تعداد انگشت شماری جایگزین مبتنی بر وب برای Adobe Illustrator وجود دارد که می توانید با آنها SVG نیز ایجاد کنید.

در حالی که می توانید SVG ها را در بسیاری از برنامه های غیر برداری ویرایش کنید، اگر می خواهید مزایای کامل مقیاس پذیری و ساختار SVG را داشته باشید، توصیه نمی شود.

با استفاده از SVG بدون محدودیت در اندازه باشید

یادگیری در مورد فرمت های مختلف و کاربردهای فردی آنها هنگام ساخت طرح های گرافیکی، طراحی های وب یا هنر دیجیتال مفید است. فرمت SVG اکثرا برای استفاده های وب و آثار دیجیتالی محبوب است، اما نباید برای هر تصویر یک فرمت جامع باشد.

از SVG برای مقیاس‌پذیری بی‌نهایت گرافیک برداری خود استفاده کنید، اما از این فرمت برای عکس‌ها یا تصاویر مبتنی بر شطرنجی (پیکسلی) استفاده نکنید زیرا کیفیت پایین خواهد بود.

برچسب‌ها:, ,

بخش تبلیغات

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *