مگ می | MagMe
فایرفاکس (Firefox) یا اپرا (Opera): کدام مرورگر امن تر است؟
بازدید 1814
مگ می تیم 617 روز پیش 1.0
بدون دیدگاه

فایرفاکس (Firefox) یا اپرا (Opera): کدام مرورگر امن تر است؟

اپرا (Opera) و فایرفاکس (Firefox) هر دو از نظر امنیت شهرت خوبی دارند. اما کدام یک داده های شما را امن تر و خصوصی تر نگه می دارد؟

وقتی صحبت از امنیت سایبری و حریم خصوصی به میان می آید، یک مرورگر قابل اعتماد و مطمئن می تواند تفاوت را ایجاد کند. با این حال، انتخاب مناسب این مرورگر آسان نیست. فایرفاکس و اپرا از گذشته های دور وجود داشته اند، و اگرچه هیچ کدام به اندازه گوگل کروم محبوب نیستند، اما اغلب به عنوان جایگزین های خوبی معرفی می شوند.

فایرفاکس و اپرا چگونه با هم مقایسه می شوند و اگر امنیت و حریم خصوصی اولویت شماست کدام یک را باید انتخاب کنید؟

فایرفاکس (Firefox) چقدر امن است؟

Firefox

فایرفاکس که توسط بنیاد موزیلا و زیرمجموعه آن، شرکت موزیلا توسعه داده شد، در سال 2002 به عنوان جایگزینی برای نت اسکیپ، که در آن زمان رهبر بازار بود، راه اندازی شد.

با گذشت سالها، فایرفاکس با حریم خصوصی و امنیت هم معنا شد و میلیون ها کاربر را از سراسر جهان جمع کرد. اما آیا از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است؟

برای شروع، فایرفاکس حفاظت ردیابی بسیار خوبی دارد. کاربر می تواند بین تنظیمات استاندارد، سختگیرانه و سفارشی یکی را انتخاب کند. برای دسترسی و تغییر تنظیمات، روی سه نوار کوچک در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید، به Settings بروید و به پایین اسکرول کنید تا به Privacy & Security برسید. از طرف دیگر، می‌توانید به سادگی about:preferences#privacy را در نوار آدرس تایپ کنید.

همچنین مطالعه کنید :  آیا می توان سافاری (Safari) را در ویندوز نصب کرد؟ + آموزش نصب

با انتخاب تنظیمات استاندارد (Standard)، مرورگر ردیاب‌ها را فقط در پنجره‌های خصوصی مسدود می‌کند. اثرانگشت، رمزنگاری و ردیاب رسانه‌های اجتماعی در تنظیمات سختگیرانه (Strict) مسدود شده‌اند. گزینه سفارشی (Custom) می تواند تمام موارد فوق را به علاوه انواع مختلف کوکی ها را مسدود کند.

فایرفاکس همانطور که در خط مشی رازداری (privacy policy) خود ذکر کرده است به طور پیش فرض داده های کاربر را جمع آوری می کند، اما آنها را به اشخاص ثالث نمی فروشد. با این حال، تمام جمع آوری داده ها را می توان در منوی Privacy & Security غیرفعال کرد.

فایرفاکس همچنین دارای یک بخش مدیریت رمز عبور داخلی است که رمزهای عبور کاربران را ذخیره و رمزگذاری می کند. اگرچه به خوبی برخی از برنامه های مدیرت پسورد های پولی نیست، اما مطمئناً کار را انجام می دهد.

فایرفاکس همچنین دارای افزونه های متمرکز بر امنیت خود است. Containers یکی از بهترین و مفیدترین بخش ها هستند، زیرا به کاربران این امکان را می‌دهند که مرور خود را برای یک لایه امنیتی بیشتر تقسیم کنند. Firefox Monitor یک افزونه عالی دیگر است؛ و به کاربر اطلاع می‌دهد که آیا آدرس ایمیل و گذرواژه‌هایش لو رفته است یا خیر.

اپرا (Opera) چقدر امن است؟

Opera

Opera توسط دو برنامه نویس نروژی توسعه داده شد و در سال 1995 منتشر شد، سالها قبل از اکثر مرورگرهایی که امروزه استفاده می کنیم.

اپرا تقریباً مانند گذشته محبوب نیست و افرادی که به امنیت اهمیت می دهند از سال 2016 که توسط یک کنسرسیوم چینی خریداری شد (چین به دلیل شفافیت و امنیت دیجیتال دقیقاً شناخته شده نیست) از آن دوری کردند.

همچنین مطالعه کنید :  نحوه فعال سازی System Protection برای درایو ها در ویندوز 11

آیا این ترس ها واقعاً موجه هستند و اپرا امروزی چقدر امن است؟ نگاهی به سیاست حفظ حریم خصوصی (privacy policy) اپرا برای یک لحظه کافی است. برای مثال، این خط‌مشی بیان می‌کند که مرورگر از فناوری و کد شخص ثالث استفاده می‌کند، «برخی از آنها ممکن است از داده‌های شما به روش‌های مختلفی استفاده کنند».

Opera همچنین دارای یک شبکه VPN داخلی است. این شبکه کاملا رایگان است و آدرس IP و مکان کاربر را بدون تأثیر بیش از حد بر عملکرد پنهان می کند. اما بحث‌های قابل‌توجهی در مورد این ویژگی وجود داشته است، به طوری که Restore Privacy آن را به عنوان “ابزار جمع‌آوری داده‌های پنهان” توصیف می‌کند.

با توجه به خروجی، شبکه VPN اپرا واقعا یک VPN نیست، بلکه یک پروکسی مرورگر است. در واقع به جای پنهان کردن اطلاعات کاربران، آنها را جمع آوری می کند و سپس آنها را برای تبلیغات به فروش می رساند. از جمله، اطلاعات مربوط به دستگاه و سیستم عامل شما را جمع آوری می کند.

مانند اکثر مرورگرهای امروزی، اپرا یک حالت خصوصی دارد. با این حال، برخلاف برخی از رقبای خود، بسیار قابل تنظیم، زیبا و از نظر بصری جذاب است.

نتیجه گیری: اپرا یا فایرفاکس

اپرا چشم نواز است، دارای بسیاری از ویژگی های جالب، قابل اعتماد و سریعتر از بسیاری از رقبای خود است. اما در جبهه امنیت و حریم خصوصی، حرف زیادی برای گفتن ندارد.

برای کسانی که واقعاً می خواهند در ایرنت ایمن بمانند و از داده های شخصی خود محافظت کنند، فایرفاکس گزینه بسیار بهتری نسبت به اپرا است. و اگر به دلایلی از طرفداران فایرفاکس نیستید، گزینه های دیگری نیز برای انتخاب وجود دارد، که همه ی آنها بهتر از Opera هستند.

بخش تبلیغات

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *