مگ می | MagMe
ChatGPT Plus در مقابل Perplexity: کدام ربات چت هوش مصنوعی بهتر است؟
بازدید 998
مگ می تیم 353 روز پیش
بدون دیدگاه

ChatGPT Plus در مقابل Perplexity: کدام ربات چت هوش مصنوعی بهتر است؟

آیا راحتی برای شما مهم تر است یا اطلاعات و داده های بیشتر؟! در این مقاله به مقایسه ی دو ربات چت هوش مصنوعی Perplexity و ChatGPT Plus می پردازیم.

اغلب اعتبار رونق هوش مصنوعی به OpenAI تعلق دارد، زیرا درهای را برای شرکت‌های دیگر باز کرده است. Perplexity بر پایه فناوری GPT OpenAI استوار است، ولی به طور خاص به عنوان یک ربات چت آموزش دیده شده است.

با توجه به این، بیایید آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف (مانند فناوری پایه، کیفیت پاسخ و پایداری) با یکدیگر مقایسه کنیم تا بررسی کنیم کدامیک بهتر آموزش دیده شده است تا به عنوان دستیار چت/تحقیق شما عمل کند.

1. فناوری (GPT-3 در مقابل GPT-4)

تفاوت بزرگترین شکاف بین دو ربات چت در مدل زبانی آن‌ها است. Perplexity از مدل GPT-3 استفاده می‌کند، که یک نسل قبلی از مدل زبانی OpenAI است. با این حال، هنوز ابزار قدرتمندی برای تولید متن یکپارچه و با محتوای مناسب است.

ChatGPT Plus (نسخه پولی ChatGPT رایگان) به شما امکان دسترسی به مدل‌های زبان جدیدتر، GPT-3.5 (به طور اصولی یک نسخه بهبودیافته از GPT-3) و GPT-4 می‌دهد. در حالی که برای آموزش آن مجموعه داده بزرگتری مورد استفاده قرار گرفته است، که آن را دقیق‌تر و قابلیت فهم درخواست‌های پیچیده‌تر را امکان پذیر می‌کند.

GPT-4 با توانایی‌های چندرسانه‌ای خود، که امکان درک تصاویر و متن را فراهم می‌کند، قابلیت های آن را به اوج خود می‌رساند. همچنین درک بیشتری از متن‌های دارای کانتکست و مهارت‌های بهبودیافته حل مسئله دارد. با ترکیب این ویژگی‌ها با خلاقیت بهتر و پاسخ‌های ایمن‌تر، روشن است که GPT-4 نسبت به نسخه پیشین خود چند برابر قدرتمندتر است.

2. عملکرد

در اصطلاحات کاربردی، هر دو ابزار در عملکرد خود متفاوت هستند. دانش ChatGPT به داده‌هایی محدود می‌شود که بر اساس آن آموزش دیده است. اما نقطه قوت آن در توانایی برقراری گفتگوی طبیعی با شما است که برای برخی موارد مفیدتر است.

همچنین مطالعه کنید :  چت بات ها چگونه مکالمه با انسان را شبیه سازی می کنند؟

از طرف دیگر، Perplexity بیشتر یک موتور جستجویی است که برای پاسخ به پرسش‌های شما پیشنهادات و منابع فراهم می‌کند. آن را برای جستجو در وب به صورت زمان واقعی طراحی کرده‌اند تا اطلاعات به‌روز در مورد موضوعات مختلف را فراهم کند. با این حال، مهارت‌های گفتگویی آن کمی ضعیف است. در این معنا، ChatGPT بیشتر پالایش شده به نظر می‌رسد. برای نشان دادن تفاوت عملکرد، از هر دو ربات چت برای توضیح بهتر در مورد بهترین تلفن های هوشمند اندرویدی منتشرشده در سال 2022 پرسیدیم.

ChatGPT پاسخ دقیقی ارائه کرد که دلایل آن را توضیح داد اما لینک های لازم را به ما نداد. این به این دلیل است که این ربات قادر به جستجو در وب نیست.

ما به Perplexity همان پرسش را دادیم، و آن به ما لینک های مقالات بهترین تلفن‌های هوشمند اندرویدی منتشر شده در سال 2022 را فراهم کرد. حتی منابع مربوط به تصمیمات خود را هم بیان کرد، اما روی دلایل انتخاب خود توضیحات کافی نداد که بخش مهمی از آموزش خریدار می باشد.

3. قیمت گذاری

ChatGPT Plus هر ماه 20 دلار بابت خدمات خود هزینه دریافت می‌کند (که برای بسیاری از افراد به نظر می‌رسد کم است). از طرف دیگر، Perplexity به صورت کاملاً رایگان در دسترس است و به نظر می‌رسد در مدل کسب و کاری خود خیلی فعال است. البته ممکن است در آینده سعی کند خدمات خود را تبدیل به منبع درآمد کند.

شما همچنین می‌توانید از نسخه رایگان ChatGPT استفاده کنید. خوب عمل می‌کند اما به شما امکان دسترسی به GPT-4 را نمی‌دهد. OpenAI برای حفظ ربات چت خود هزینه زیادی می‌کند، بنابراین باید به هر نحوی از آن سود ببرد.

با این حال، ChatGPT Plus ارزش هزینه کردن را دارد، به ویژه اگر می‌خواهید به GPT-4 و دسترسی اولیه به ویژگی‌های جدید پیدا کنید. در اینجا برنده مشخصی وجود ندارد، زیرا Perplexity هم ارزش امتحان را دارد، با توجه به اینکه رایگان است.

همچنین مطالعه کنید :  ChatGPT چگونه کار می کند؟ و چگونه می تواند به سوالات پاسخ دهد؟

4. پاسخ ها

برای مقایسه عملکرد در حوزه پاسخ‌ها، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها بین دو ربات چت انجام دادیم. برای تحلیل بهتر، سؤالات همانند را به هر دو مدل ربات چت ارائه دادیم.

آزمایش‌ها نشان داد که ChatGPT Plus با ارائه پاسخ‌های دقیق و روشن، همواره نسبت به Perplexity عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این، نشان داد که دارای توانایی برتری در ارائه پاسخ‌های خوب منطقی و تفصیلی است.

Perplexity پاسخ‌هایی با کیفیت مناسب را تولید کرد، اما در سطح وضوح و جزئیات، با ChatGPT Plus مقایسه شده، کمی ضعیف بود. با این حال، توانست ادعای خود را با منابع مناسب پشتیبانی کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ChatGPT Plus در تولید پاسخ‌های اطلاعاتی و بیانگر نظرات دارای تأثیر بیشتری نسبت به Perplexity است. از طرف دیگر، Perplexity می‌تواند در جستجوی وب بهترین دقت را داشته باشد.

5. پلتفرم های پشتیبانی شده

علیرغم اینکه ChatGPT Plus دارای نسخه پولی و پایگاه کاربری گسترده است، فقط برای نسخه وب در دسترس است. می توانید از ChatGPT با دستگاه های iOS یا Android خود استفاده کنید، اما اپلیکیشن مناسبی برای آن وجود ندارد.

Perplexity همچنین در وب در دسترس است، اما علاوه بر این برای کاربران آیفون نسخه اپلیکیشن دارد. این بدان معناست که شما می توانید به یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجو مستقیماً از جیب خود دسترسی پیدا کنید. متأسفانه هنوز نسخه اندرویدی این اپلیکیشن وجود ندارد.

دانلود Perplexity برای iOS (رایگان)

همچنین، در اپلیکیشن Perplexity ویژگی فرمان صوتی وجود دارد که به کاربران امکان می دهد بدون تایپ کردن به دستگاه، دستورات را ارسال کنند. در حالی که روش هایی برای کنترل ChatGPT Plus با صدای شما وجود دارد، اما ویژگی رسمی برای این کار معرفی نشده است.

6. سرعت و ثبات

در مورد سرعت، هر دو ChatGPT Plus و Perplexity برابر هستند. مدل GPT-4 در ChatGPT کمی کندتر از مدل GPT-3.5 است، اما در مقایسه با GPT-3 در Perplexity، تفاوت تقریباً ناچیز است. از بین همه این مدل‌ها، مدل پیش‌فرض GPT-3.5 سریع‌ترین مدل است.

همچنین مطالعه کنید :  آموزش استفاده از Paint Cocreator برای ایجاد عکس با هوش مصنوعی در ویندوز 11

در مورد پایداری، ChatGPT اغلب زمانی که ظرفیتش پر است، به عنوان یک سرویس قطع شده شناخته می شود. این ربات، محبوب‌ترین ربات چت در حال حاضر است، بنابراین تقاضا استفاده از آن بسیار بالاست. خوشبختانه، پایداری مسئله ای جدی نیست اگر شما نسخه Plus آن را تهیه کنید. Perplexity هیچ مشکلی در پایداری خود ندارد.

7. مقایسه با بینگ (Bing)

سرمایه‌گذاری شرکت مايکروسافت در OpenAI، به آنها اجازه داد تا یک نسخه از GPT-4 را در Bing استفاده کنند. Bing Chat جدیدترین ربات چت / موتور جستجوی هوش مصنوعی آن‌ها است و بسیار تأثیرگذار بوده است. شما می‌توانید از آن در نسخه وب و موبایل خود با دانلود برنامه AI Bing استفاده کنید.

این به شکلی شبیه به Perplexity عمل می‌کند، اما از مدل زبانی GPT-4 جدیدتر استفاده می‌کند. این بدان معناست که Bing Chat بهترین گزینه از هر دو است. قادر است اطلاعات را از اینترنت به صورت زنده دریافت کند، منابع را فراهم آورده و مشکلات پیچیده را حل کند.

متأسفانه، هنوز به نظر می‌رسد نسخه beta است. مایکروسافت در رویکرد خود احتیاط می‌کند و به همین دلیل Bing Chat به پرسش‌هایی که به نظرشان “مخالفتی” دارند، پاسخ نمی‌دهد. با این حال، هنوز هم امتحان آن ارزش دارد زیرا رایگان است.

ChatGPT Plus و Perplexity دو ربات چت بسیار متفاوتی هستند

هر دو ChatGPT Plus و Perplexity ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند اگر می خواهید پروژه های نوشتن، کدنویسی یا تحقیقاتی خود را ارتقا دهید. در حالی که ChatGPT Plus همه کاره تر است و پاسخ های بهتری ارائه می دهد، Perplexity به همان اندازه مفید است زیرا می تواند وب را در لحظه جستجو کند.

ChatGPT ممکن است به دلیل پاسخ های بهتر و توجه به جزئیات در اینجا برنده شود، اما توصیه می کنیم حداقل هر دوی آنها را امتحان کنید. هر کدام را که تصمیم بگیرید در نهایت به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.

برچسب‌ها:, ,

بخش تبلیغات

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *