مگ می | MagMe
چت بات ها چگونه مکالمه با مردم را شبیه سازی می کنند؟
بازدید 369
مگ می تیم 219 روز پیش 1.0
بدون دیدگاه

چت بات ها چگونه مکالمه با انسان را شبیه سازی می کنند؟

چت ربات های هوش مصنوعی به طرز باورنکردنی باهوش و باهوش تر می شوند، اما چگونه می توانند مکالمات را اینقدر شبیه به مکالمه انسان جلوه دهند؟

چت بات ها برای مدتی ابزار آنلاین عجیب و غریب و در عین حال مفیدی بوده اند. ظهور مدل های زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند GPT-4 و چت ربات ChatGPT که از آن قدرت می گیرد، به رابط انسان-ربات-انسان نور جدیدی بخشیده است. اما چت ربات‌های هوش مصنوعی چگونه مکالماتی مانند انسان را شبیه‌سازی می‌کنند؟ چگونه یک کامپیوتر می تواند مکالمه با افراد را شبیه سازی کند؟

چت بات چیست؟ چت بات ها چگونه کار می کنند؟

قبل از شرکت هایی مانند ChatGPT، Claude و Google Bard، چت بات های ابتدایی تری وجود داشتند. اینها به عنوان چت بات های مبتنی بر قانون یا چت بات های درخت تصمیم شناخته می شوند.

یک چت بات مبتنی بر قانون با موقعیت‌ها وفق نمی‌یابد یا موضوع را درک نمی‌کند و نمی‌تواند منطق انسانی را شبیه‌سازی کند. در عوض، آنها یک سری قوانین، الگوها و درخت های گفتگو دارند که توسط توسعه دهنده تنظیم شده است که بات ها باید به آنها پایبند باشند.

چت بات‌های مبتنی بر قانون در صورت درخواست از شرایط از پیش تعریف‌شده پیروی می‌کنند. در اینجا کلمات کلیدی عامل مهمی هستند. ورودی‌های کاربر توسط ربات چت برای یافتن کلمات خاص اسکن می‌شوند تا به آن کمک کنند تا آنچه را که خواسته می‌شود درک کند. بدون توانایی درک زمینه، یک چت ربات مبتنی بر قانون باید به سرنخ هایی از این دست برای ارائه پاسخ مفید، تکیه کند.

بسیاری از کسب و کارها از چت بات های مبتنی بر قانون به عنوان بافر بین مشتری و نماینده انسانی استفاده می کنند. اگر تا به حال سعی کرده اید با سازمان ها یا شرکت ها تماس بگیرید، ممکن است از شما خواسته شده باشد که ابتدا درخواست خود را به یک ربات توضیح دهید. از طرف دیگر، هنگامی که برای سؤال پرسیدن از یک سایت بازدید می کنید، یک ربات چت ممکن است طراحی شده باشد.

چت بات های مبتنی بر قانون نمی توانند به سوالات بسیار پیچیده و لایه ای پاسخ دهند. آنها برای پاسخ به سؤالات کوتاه و ساده، مانند “تغییر جزئیات حساب من” طراحی شده اند. سؤالی که حاوی متغیرهای زیادی باشد احتمالاً فراتر از محدوده یک چت بات مبتنی بر قانون خواهد بود، یا به این دلیل که برای تفسیر زبان طبیعی آموزش ندیده است یا به این دلیل که پایگاه داده دانش آن محدود است.

همچنین مطالعه کنید :  ChatGPT Plus در مقابل Perplexity: کدام ربات چت هوش مصنوعی بهتر است؟

چت بات‌های مبتنی بر قانون نمی‌توانند بدون مداخله دستی در پایان توسعه، بهبود یابند. این به این دلیل است که آنها نمی توانند از تعاملات قبلی درس بگیرند.

به چت بات های هوش مصنوعی نیز قوانینی داده شده است. به عنوان مثال، ChatGPT نمی تواند قسم بخورد یا مشاوره جنایی ارائه دهد. با این حال، نحوه عملکرد و تعامل چت بات های هوش مصنوعی بسیار فراتر از آن چیزی است که هر چت بات مبتنی بر قانون می تواند انجام دهد.

چت بات های هوش مصنوعی چگونه کار می کنند؟

چت بات های هوش مصنوعی با ChatGPT شروع نشدند. قبل از اینکه ChatGPT وارد جریان اصلی شود، برخی از چت بات های کمتر پیشرفته هنوز از هوش مصنوعی برای تعامل با کاربران انسانی خود استفاده می کردند.

برای مثال Eviebot را در نظر بگیرید. Evie که در سال 2008 راه اندازی شد، از هوش مصنوعی برای تعامل با کاربران استفاده می کند. به عنوان یک ربات چت هوش مصنوعی یادگیرنده، ایوی می‌تواند مهارت‌های مکالمه خود را با یادداشت‌کردن آنچه دیگر کاربران در گذشته تایپ کرده‌اند، ایجاد کند. در واقع، ایوی از همان سیستم هوش مصنوعی Cleverbot استفاده می‌کند، Cleverbot ربات چت دیگری که در اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ محبوب شد.

اما این چت بات ها با نسخه های مدرنی که امروزه استفاده می کنیم فاصله زیادی دارد.

همانطور که در تصویر بالا می بینید، Evie در پاسخگویی دقیق به سوالات یا در نظر گرفتن تاریخچه مکالمه عالی نیست. در عرض چند ثانیه، چت بات گفت که نامش الیزا است اما در پاسخ بعدی آن را به آدام تغییر داد.

علاوه بر این، Evie یک منبع اطلاعاتی عالی نیست. وقتی از ایوی پرسیدیم که خورشید چقدر بزرگ است، او پاسخ داد: “بزرگتر از آینده من.” در حالی که پاسخ های Evie خنده دار است، اما در ارائه حقایق به کاربران ماهر نیست، صرف نظر از اینکه چقدر ممکن است پاسخ های آن رایج باشند. اگر به دنبال یک تجربه چت بات سرگرم‌کننده یا عجیب‌تر هستید، Evie ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

سایت هایی مانند Cleverbot و Evie مطمئناً سرگرم کننده هستند، اما برای استفاده علمی مناسب نیستند. در اواخر سال 2022، جهان شروع به مشاهده کرد که چت بات های هوش مصنوعی چقدر می توانند فوق العاده مفید باشند.

همچنین مطالعه کنید :  MetaAI چیست؟ و آیا می تواند با چت بات های دیگر رقابت کند؟

چت بات ها چگونه مکالمات را شبیه سازی می کنند؟

یک سوال باقی می ماند: چت بات های هوش مصنوعی مانند ChatGPT چگونه مکالمات دقیق با انسان ها را شبیه سازی می کنند؟ چگونه می توانند تقریباً غیرقابل تشخیص از یک فرد معمولی که پشت کیبورد نشسته است به اظهار نظر بپردازند؟

در نوامبر 2022، OpenAI نسخه قابل دسترس عموم از مدل GPT-3.5 خود به نام ChatGPT را منتشر کرد. این اولین چت بات هوش مصنوعی بود که توانایی شبیه سازی مکالمات بسیار شبیه انسان را به نمایش گذاشت.

اولاً، عنصر “GPT” نام ابزار مخفف “Generative Pre-trained Transformer” است که نوعی مدل large language (LLM) است. ممکن است هر دوی این اصطلاحات را تا سال 2023 زیاد دیده باشید، اما در واقع به چه معنا هستند؟

LLM یا large language model یک مدل یادگیری هوش مصنوعی است که توسط همه چت بات های اصلی هوش مصنوعی که امروزه می بینید استفاده می شود. این مدل توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی طراحی شده است که از یادگیری عمیق برای عملکرد در سطح فوق العاده پیچیده استفاده می کند. همه LLM ها با مجموعه داده های بسیار بزرگ آموزش می بینند که به آنها مخزن عظیمی از دانش برای حل مسائل و پاسخ به سؤالات می دهد. برای مثال، ChatGPT-4 بین 1 تریلیون تا 1.7 تریلیون پارامتر و ترابایت داده آموزش دیده است (اگرچه OpenAI دقیقاً میزان آن را فاش نکرده است).

GPT نوع خاصی از LLM است که شامل یک شبکه عصبی با قابلیت یادگیری عمیق است. GPT ها مدل های از پیش آموزش دیده ای هستند که پایگاه داده های عظیمی از اطلاعات برای یادگیری از آنها در اختیار آنها قرار می گیرد. در مورد ChatGPT، این شامل متن کتاب ها، مجلات، مقالات و موارد دیگر می شود. اما حتی با وجود همه این داده ها، ChatGPT چگونه با مردم به روشی شبیه به انسان صحبت می کند؟

در طول توسعه ChatGPT، با استفاده از روش یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) آموزش داده شد. این شکل از آموزش از تقویت برای قالب گیری ChatGPT در چت بات مورد نظر استفاده می کند. با یک مدل پاداش و بازخورد، ChatGPT می‌تواند بفهمد که کدام پاسخ‌ها مفید یا «خوب» هستند و کدام‌ها نه. این روش همچنین به ChatGPT اجازه می دهد تا زمینه مکالمه را بهتر درک کند، به این معنی که می تواند به درخواست ها به طور موثرتری پاسخ دهد.

پردازش زبان طبیعی ChatGPT همچنین نقش مهمی در نحوه پاسخگویی آن به کاربران، از جمله تشخیص الگوهای زبانی خاص و احساسات دارد. در آموزش خود، الگوریتم با نمونه هایی از مکالمات انسانی برای درک بهتر نحوه ارتباط انسان ها ارائه شد. این الگوریتم حتی می‌تواند نشانه‌هایی مانند احوالپرسی و خداحافظی را برای نظارت بر مرحله مکالمه یادداشت کند.

همچنین مطالعه کنید :  آموزش استفاده از Paint Cocreator برای ایجاد عکس با هوش مصنوعی در ویندوز 11

چت بات های هوش مصنوعی چگونه پیشرفت می کنند؟

OpenAI اطلاعات محدودی در مورد GPT-5، نسخه بعدی LLM خود منتشر کرده است. آنچه در مورد GPT-5 (علاوه بر پایگاه دانش به روزتر آن) هیجان انگیز است این است که شایعه شده است که هوش عمومی مصنوعی (AGI) را در الگوریتم خود گنجانده است. با توجه به اینکه AGI از نظر تئوری باید قادر به شبیه سازی شناخت انسان باشد، این ممکن است یک تغییر دهنده بازی باشد.

ChatGPT جهان را دگرگون کرد، اما چت بات های هوش مصنوعی به OpenAI ختم نمی شوند. شرکت‌ها در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا چت‌بات‌های هوش مصنوعی خود را برای شبیه‌سازی مکالمات با مردم بهبود بخشند و برخی از چت‌بات‌های هوش مصنوعی همه چیز را به سطح فیزیکی می‌رسانند.

برای مثال Desdemona را در نظر بگیرید، یک مدل ربات انسان نما که از هوش مصنوعی برای برقراری ارتباط استفاده می کند.

Desdemona که توسط Hanson Robotics و SingularityNET ایجاد شده است، «خواهر» ربات معروف سوفیا است که به دلیل ویژگی‌ها و خلق و خوی انسان‌مانند، چشمگیر و در عین حال وهم‌آورش، تیتر اخبار مهمی را به خود اختصاص داده است.

برخلاف سوفیا، Desdemona بر موسیقی تمرکز دارد و حتی بخشی از یک گروه نوازندگی با دیگر نوازندگان انسانی است. الگوریتم هوش مصنوعی از کتابخانه ای از موسیقی های موجود استخراج می شود و به Desdemona اجازه می دهد تا آهنگ های محبوب را همراهی کند. این ربات حتی با هم گروه هایش اجرای زنده داشته است.

اما Desdemona همچنین می تواند با مردم صحبت کند و گفتگو کند. در سال 2022، Desdemona با خالق یوتیوب Discover Crypto مصاحبه کرد، که در آن خالق الگوریتم هوش مصنوعی او، بن گورتزل، نیز به سوالاتی در مورد هوش مصنوعی و آینده آن پاسخ داد.

شوخی دیرینه Desdemona در مورد نگه داشتن انسان در آکواریوم ممکن است برای برخی ناراحت کننده باشد، اما توانایی او در پاسخ به درخواست های تکرار نشده نشان می دهد که هوش مصنوعی بالقوه باید با انسان ها به شیوه ای دوستانه و محاوره ای تعامل کند.

هوش مصنوعی فقط هوشمندتر می شود

در طول دهه گذشته، گام های بزرگی در زمینه هوش مصنوعی برداشته شده است، به طوری که چت بات ها اکنون می توانند جوک بگویند، مقاله بنویسند، زبان ها را ترجمه کنند و حجم عظیمی از اطلاعات را ارائه دهند. مهمتر از همه، آنها توانایی باورنکردنی در شبیه سازی مکالمات انسانی دارند. یک روز، ممکن است شاهد باشیم که چت بات ها از توانایی انسان پیشی می گیرند، اما در حال حاضر، فضای زیادی برای پیشرفت وجود دارد.

برچسب‌ها:,

بخش تبلیغات

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *